Wielu współczesnych wykonawców muzyki elektronicznej rozpoczęło swoją przygodę ze sztuką od nauki gry na tradycyjnych, akustycznych instrumentach muzycznych. Spora część z nich w pełni zachłysnęła się możliwościami oferowanymi przez nowoczesne urządzenia, na dobre porzucając swoje pierwotne instrumenty. Niektórzy postanowili jednak połączyć pierwsze muzyczne doświadczenia z dobrodziejstwami kontrolerów, komputerów i oprogramowania typu D.A.W. W dzisiejszym odcinku Weekendowych Inspiracji skupimy się na dość specyficznym odłamie tej grupy – skrzypkach i skrzypaczkach.
Na pierwszy ogień pójdzie nagranie wykonane przez naszego rodaka, Dominika Chmurskiego, którego niektórzy z was mogą pamiętać z występów w programie Mam Talent. Mimo iż główna część jego występu opiera się na syntezatorach microKORG i Kaossilator Pro, to jednak pod sam koniec pojawiają się również skrzypce, świetnie komponujące się z syntetycznymi brzmieniami wspomnianych instrumentów.
Autorem drugiego nagrania jest Paul Dateh, amerykański skrzypek i producent muzyczny znany dobrze w środowisku użytkowników programu Ableton Live. Poniższy występ to wykonana na żywo, alternatywna wersja utworu 16 Hours, który zapewnił mu zwycięstwo w konkursie Beat the Clock. Oprócz skrzypiec zobaczymy tu w akcji również kontrolery Akai APC 40 i MPD 18.
Ostatnie nagranie stanowi zaś efekt współpracy malezyjskiej skrzypaczki Nisa Addina z Rishabh Rajan – kompozytorem i sound designerem znanym z zamiłowania do dźwiękowych eksperymentów z programem Ableton Live. Dźwięk skrzypiec został tu rozbity na trzy pasma, z których każde zostało poddane oddzielnej obróbce, co zaowocowało niesamowitym, bogatym ambientowym brzmieniem. Co ciekawe nie jest to pierwsze podejście tego pana do takiej formy modulacji brzmienia tradycyjnych instrumentów. Kilka miesięcy wcześniej zastosował on tą samą technikę na gitarze elektrycznej, uzyskując przy tym jeszcze mroczniejsze i bardziej pokręcone dźwięki.