Weekendowe Inspiracje #196

nes-console-set

Trudno nie zgodzić się z tym, że komputery stały się już jednymi z najpotężniejszych i najbardziej wszechstronnych narzędzi w arsenale producentów muzycznych. Nie tylko stanowią one podstawowy element wyposażenia większości studiów nagraniowych, zarówno tych profesjonalnych jak i hobbystycznych, ale też coraz częściej wykorzystywane są podczas występów na żywo. Tworzenia muzyki za pomocą komputera nie zawsze było jednak tak proste i wygodne jak obecnie.

Pionierzy tej sztuki musieli bowiem radzić sobie z szeregiem ograniczeń technicznych, których pokonanie wymagało często nie lada sprytu i kreatywności. Szczególnymi osiągnięciami na tym polu mogli pochwalić się twórcy muzyki do gier komputerowych, którzy nieustannie wymyślali coraz to nowsze techniki i sztuczki, pozwalające im wycisnąć jak najwięcej z prymitywnych układów dźwiękowych montowanych w pierwszych konsolach i domowych komputerach. Wiele spośród stworzonych w ten sposób utworów weszło na stałe do kanonu popkultury, stanowiąc źródło inspiracji dla kolejnych pokoleń artystów. Niektórzy z nich zafascynowali się nimi tak bardzo, że pomimo łatwego dostępu do znacznie potężniejszych narzędzi postanowili tworzyć muzykę korzystając z tych samych metod, których używali ich idole. Tak właśnie powstała muzyka znana jako Chiptune. Wśród wykonujących ją artystów można znaleźć zarówno purystów korzystających wyłącznie z oryginalnych układów dźwiękowych starych konsol i komputerów, jak i osoby starające się łączyć archaiczne rozwiązania z nowoczesnymi zdobyczami techniki (np. poprzez emulowanie brzmienia klasycznych chipów za pomocą nowoczesnych syntezatorów – tzw. Fakebit). Poniższe nagranie stanowi zapis wykładu zatytułowanego „Chiptune: The past is our future”, w którym artysta znany jako .mpegasus opowiada o tym ciekawym nurcie muzyki elektronicznej, przybliżając przy okazji sylwetki niektórych spośród jej twórców oraz pokazując wykorzystywane przez nich techniki.