Weekendowe Inspiracje #190

720px-white_noise-svg1Termin „biały szum” w teorii oznacza szum akustyczny, którego widmo zawiera w sobie wszystkie istniejące częstotliwości a każda z nich ma równą moc. Takie zjawisko nie jest jednak w praktyce możliwe, dlatego też mianem tym przeważnie określa się dźwięk zbliżony do tych wymagań (np. szum składający się z wszystkich częstotliwości obsługiwanych przez dane urządzenie/oprogramowanie) a coraz częściej także każdy inny szum o podobnym brzmieniu.

Mimo iż sam biały szum nie jest dźwiękiem zbyt atrakcyjnym dla ludzkiego ucha, to jednak często znajduje on zastosowanie w muzyce. Dźwięki tego typu często wykorzystywane są między innymi jako budulec do tworzenia nowych brzmień. Wiele starych automatów perkusyjnych wykorzystywało odpowiednio zmodyfikowany biały szum w roli talerzy i werbli. Generatory białego szumu znajdują się też często na wyposażeniu syntezatorów, pozwalając wzbogacić tworzone za ich pomocą brzmienia. W ostatnich latach biały szum stał się też popularnym narzędziem wśród producentów elektronicznej muzyki tanecznej, którzy wykorzystują go na wiele różnych sposobów. W dzisiejszym odcinku weekendowych inspiracji obejrzymy dwa poradniki dotyczące wykorzystania białego szumu w utworach tego typu.

Na pierwszy ogień pójdzie nagranie autorstwa Dyro, będące jednym z poradników powstałych w ramach współpracy pomiędzy firmami Image-Line i Razer. Pochodzący z Holandii producent muzyczny pokazuje w nim, jak wykorzystać biały szum do tworzenia efektów dźwiękowych wykorzystywanych często w muzyce tanecznej, oraz jak wzbogacić nim brzmienie wirtualnych syntezatorów.

Autorem drugiego nagrania jest Adam z kanału imamusicmogul. W tym trwającym nieco ponad dziesięć minut poradniku pokazuje on, jak wykorzystać biały szum by nadać piosence większy ładunek energii.