Sampling to bardzo obszerny termin, mieszczący w sobie wiele różnych technik tworzenia muzyki przy pomocy wcześniej zarejestrowanych nagrań, zaczynając od bezpośredniego wycinania fragmentów cudzych utworów i wykorzystywania ich we własnych kompozycjach, idąc przez korzystanie z próbek dźwiękowych wyprodukowanych specjalnie na potrzeby produkcji muzycznej, a kończąc na drastycznym modyfikowaniu samodzielnie wykonanych nagrań, w celu wydobycia z nich nowego, unikatowego brzmienia. W dzisiejszym odcinku obejrzymy dwie prezentacje z konferencji TED, poświęcone właśnie różnym podejściom do sztuki samplingu.
Pierwsze nagranie zarejestrowane zostało podczas konferencji TEDx, która odbyła się w marcu tego roku w Brukseli. Stanowi ono zapis wykładu, którego autorem jest Andri Søren Haflidaso, znany szerzej pod pseudonimem Sonøren. Artysta ten wykorzystuje w swojej muzyce dźwięki otoczenia, które przekształca w wirtualne instrumenty za pomocą programu Ableton Live i kontrolera Push 2. Mimo iż jego dość eksperymentalna muzyka z pewnością nie wszystkim przypadnie do gustu, to jednak trzeba przyznać, że zarówno prezentowane przez niego podejście do tworzenia sztuki, jak i niektóre spośród wykreowanych przez niego brzmień, robią naprawdę spore wrażenie.
Drugie nagranie stanowi zapis prezentacji Marka Ronsona – brytyjskiego producenta muzycznego mającego na swoim koncie współpracę z wieloma gwiazdami popu (m.in. Paul McCartney, Christina Aguilera, Amy Whinehouse i Adele) i rapu (m.in. Q-Tip, Nas, Ol’ Dirty Bastard i Ghostface Killah). Tematem przewodnim jego wykładu był pozytywny wpływ samplingu (rozumianego w tym przypadku głównie jako zapożyczanie fragmentów istniejących już kompozycji) na rozwój współczesnej muzyki.