Weekendowe Inspiracje #163

ted ed

TED (skrót od Technology, Entertainment and Design) to popularna na całym świecie seria konferencji naukowych, podczas których rozmaici zaproszeni goście opowiadają o „ideach wartych rozpowszechniania”. W ciągu ponad trzech dekad działalności spotkania te zdobyły ogromne rzesze zwolenników, doprowadzając przy okazji do powstania kilku powiązanych inicjatyw, takich jak nieoficjalne spotkania TEDx, program stypendialny TED Fellows oraz TED-Ed – serwis edukacyjny, skupiający się na przekazywaniu wiedzy w możliwie zwięzły i ciekawy sposób.

Wśród licznych materiałów edukacyjnych stworzonych na potrzeby serwisu w ciągu czterech lat jego istnienia znalazło się również wiele interesujących materiałów poruszających zagadnienia muzyczne. W dzisiejszym odcinku Weekendowych Inspiracji obejrzymy trzy takie „lekcje”. Pierwszą z nich będzie krótkie nagranie, którego autorem jest Victor Wooten – amerykański basista mający na swoim koncie między innymi pięć nagród Grammy oraz trzy nagrody basisty roku magazynu Bass Player. W swoim trwającym niespełna pięć minut monologu przedstawił on kilka celnych spostrzeżeń dotyczących popularnego podejścia do kwestii edukacji muzycznej i tego, jak bardzo różni się ono od sposobu w jaki uczymy się mówić.

Pomysłodawczynią drugiego nagrania jest Elizabeth Hellmuth Margulis, autorka książki „On Repeat: How Music Plays the Mind”, zawodowo zajmująca się badaniami nad wpływem muzyki na ludzki umysł. Trwający zaledwie cztery i pół minuty materiał w prosty sposób wyjaśnia, dlaczego większość z nas tak bardzo lubi powtarzalność w muzyce.

Autorem trzeciego nagrania jest zaś John Varney – pochodzący z Australii kompozytor, dyrygent, kontrabasista, edukator i etnomuzykolog. W materiale przygotowanym dla TED-Ed przedstawił on ciekawą koncepcję alternatywnego sposobu wizualizacji rytmu, przy okazji pokazując różnice i podobieństwa w popularnych rytmach z różnych zakątków świata.