Rutynowy przegląd #2 – Skratch Bastid

Termin „rutyna” w branży DJ-skiej oznacza krótką, zwykle kilkuminutową sekwencję różnego rodzaju sztuczek, mającą pokazać techniczne umiejętności, kreatywność i indywidualny styl DJ-a. Seria „Rutynowy przegląd” powstała po to, by zaprezentować wam najciekawsze rutyny z repertuaru artystów z całego świata. Bohaterem tego odcinka jest Skratch Bastid.

Skratch Bastid to pochodzący z kanady DJ, turntablista i producent muzyczny, mający na swoim koncie zarówno zwycięstwa w prestiżowych turniejach DJ-skich (w tym trzykrotne zwycięstwo na legendarnym hip-hopowym festiwalu Scribble Jam) jak i nagrody za wydane albumy muzyczne. Od 2010 roku organizuje też własną serię imprez pod szyldem Bastid’s BBQ, w trakcie których występowali obok niego m.in. DJ Jazzy Jeff i DJ Premier, zaś od 2011 roku jest ambasadorem i sędzią popularnej serii konkursów Red Bull Thre3style. Skratch Bastid to turntablista łączący ogromne umiejętności techniczne z wyczuciem smaku i oldskulowym stylem.

Imperial March

Nagranie z występu Skratch Bastida podczas turnieju Scribble Jam w 2001 roku było przez pewien czas jednym z najsławniejszych turntablistycznych filmów w całym internecie. Pierwsze półtorej minuty tej rutyny prezentują się w dzisiejszych czasach dość nudno i niepozornie – ot, całkiem szybkie i solidne technicznie ale nie wyróżniające się niczym szczególnym scratche, jakich obecnie można znaleźć w serwisie YouTube całe mnóstwo. Późniejszy fragment, w którym Skratch Bastid gra fragment „Marsza Imperialnego” Johna Williamsa za pomocą dwóch płyt winylowych, robi jednak wrażenie nawet dziś, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę, że został on wykonany bez żadnych cyfrowych ułatwień, z których zwykle korzystają współcześni turntabliści.

Another Brick in the Wall/Flashlight

Rutyna „Another Brick in the Wall/Flashlight” pod wieloma względami przypomina wspomniany wcześniej występ ze Scribble Jam. Tutaj również mamy do czynienia z krótkim, trwającym niespełna dwie minuty materiałem zaczynającym się od scratchy i beat jugglingu a kończącym się tzw. tone play, czyli wykorzystaniem fragmentów jednego utworu do odegrania melodii innego. O ile jednak w poprzedniej rutynie uwagę większości słuchaczy przykuwał tylko ten ostatni fragment, o tyle w przypadku „Another Brick in the Wall/Flashlight” spore wrażenie robi już w zasadzie cały występ. Wszystko jest tutaj ciekawsze i lepiej dopracowane, poczynając od samego wyboru użytych utworów (obie piosenki to łatwo rozpoznawalne klasyki, które jednak dość znacznie różnią się od siebie klimatem i stylistyką, więc łączenie ich ze sobą jest ciekawe i zaskakujące dla większości słuchaczy) aż po sposób scratchaowania i beat jugglingu (który jest tu znacznie bardziej wysmakowany i muzykalny niż w jego starszych rutynach).

California Soul

Skratch Bastid najbardziej znany jest za sprawą występów przepełnionych różnymi trudnymi turntablistycznymi sztuczkami, jednak w jego dorobku można znaleźć także całkiem sporo luźniejszych rutyn, w których stawia on bardziej na klimat i muzykalność niż techniczne popisy. Jednym z moich ulubionych nagrań tego typu jest rutyna „California Soul”, oparta na klasycznym numerze R’n’B o tym samym tytule. Stanowi ona świetny przykład tego, jak DJ może zremiksować stary utwór na żywo, zachowując jego oryginalny klimat ale jednocześnie dodając bardziej współczesne elementy.

Needle Dropping 45 Doubles

Narzucanie sobie samemu ograniczeń to dobry sposób na rozwijanie własnej kreatywności. Często zdarza się wtedy, że przychodzą nam do głowy pomysły i rozwiązania, na które nie wpadlibyśmy w normalnych warunkach. Wiele osób traktuje też samodzielnie narzucone ograniczenia jako sposób na sprawdzenie swoich umiejętności. Powyższa rutyna, w której Skratch Bastid wykonuje beat juggling dwoma 7-calowymi singlami bez korzystania z faderów w mikserze, łączy w sobie oba te podejścia. Z jednej strony wymagała ona od niego użycia innego niż zazwyczaj sposobu na zapętlanie fragmentów odtwarzanych utworów (w tym przypadku jest to ręczne przenoszenie igły do odpowiednich miejsc na płycie), z drugiej zaś stanowi popis niesamowitych umiejętności technicznych DJ-a (już samo trafianie igłą w określony punkt na płycie nie należy do najprostszych, więc zrobienie tego szybko kilka razy z rzędu bez pomyłek i wypadania z rytmu jest naprawdę sporym wyczynem).

Merry Christmas & Happy New Year

Świąteczna rutyna Skratch Bastida z 2019 roku to świetny przykład tego, jak pomysłowy DJ może wziąć na warsztat z pozoru banalny i oklepany temat przewodni i zaprezentować go w swoim własnym unikalnym stylu. Bastid łączy tu ze sobą popularne świąteczne szlagiery, funkowe hity oraz klasyczne hip-hopowe podejście do scratchu. Powstała w ten sposób mieszanka posiada wyraźnie bożonarodzeniowy klimat, nie wpadając jednak w pułapkę kiczu i banału, a zamiast tego hołdując starej szkole turntablizmu i DJ-ingu, z którą kojarzony jest Bastid.

Rane Twelve and Seventy-Two

https://www.youtube.com/watch?v=H2r9KBgF6aI

Gdy firma Rane wprowadzała do sprzedaży Twelve – swój pierwszy kontroler MIDI skierowany do turntablistów – Skratch Bastid był jednym z pierwszych artystów zaproszonych do promowania tego sprzętu. Stworzona przez niego rutyna promocyjna, w której oprócz Twelve wykorzystuje on też mikser Seventy-Two tej samej firmy, to bardzo ciekawe połączenie klasycznego turntablizmu z bardziej nowoczesnymi trikami, wykorzystującymi dobrodziejstwa w pełni cyfrowego setupu.

Jeśli podobają się wam przedstawione powyżej rutyny Skratch Bastida koniecznie zajrzyjcie na jego oficjalny kanał w serwisie YouTube, gdzie znajdziecie więcej podobnych nagrań.