Launchpad jako wyświetlacz
Jedną z cech, które zadecydowały o ogromnej popularności pierwszego Launchpada wśród użytkowników serwisu Youtube, była możliwość sterowania podświetleniem przycisków za pomocą komunikatów MIDI, co pozwalało na wyświetlanie prostych animacji na powierzchni kontrolera. Początkowo była to jedynie sprytna sztuczka, wykorzystywana przez użytkowników do urozmaicenia wizualnej strony swoich występów, jednak z czasem jej popularność urosła tak bardzo, że dla wielu osób programowanie „pokazów świetlnych” stało się równie ważne (a czasem nawet ważniejsze) jak tworzenie muzyki. Jednym z pierwszych dużych projektów wykorzystujących Launchpady w roli prostych wyświetlaczy była instalacja artystyczna zatytułowana „Standing Novation”, w której 16 Launchpadów pierwszej generacji tworzyło razem ogromną siatkę przycisków, na której wyświetlane były animacje. Instalacja była przy tym interaktywna – oglądające ją osoby mogły m.in. wpływać na wyświetlane animacje, „rysować” obrazki na siatce i zagrać w prosty klon gry Tetris.
Na pomysł stworzenia ogromnego wyświetlacza z wielu połączonych Launchpadów wpadł również Kaskobi – jeden z artystów specjalizujących się w coverach i remixach popularnych piosenek, wykonywanych za pomocą Launchpada. W swojej wersji utworu Savage wykorzystał on aż 21 Launchpadów (3 Pro i 18 MK2), na powierzchni których wyświetlane były animacje zsynchronizowane z muzyką. Mimo iż Kaskobi w rzeczywistości używa tylko kilku z leżących przed nim kontrolerów (a gdyby chciał, mógłby zagrać wszystko na jednym), to jednak efekt końcowy robi naprawdę spore wrażenie.
Nieco bardziej praktyczne podejście do tematu wykorzystania Launchpada w roli wyświetlacza zaprezentował zaś Siddharth Vadgama, który napisał program przekształcający model Mini w prosty analizator widma. Oczywiście z racji na bardzo małą precyzję działania należy traktować go raczej jako zabawkę, a nie poważne narzędzie, jednak sam pomysł wykorzystania siatki padów w ten sposób jest naprawdę ciekawy. Pełną dokumentację projektu znajdziecie na platformie GitHub.
Launchpad jako część Jamboxa
Jambox to termin wymyślony przez Matta Moldovera, oznaczający interaktywną instalację artystyczną za pomocą której grupa ludzi (niekoniecznie umiejących grać na jakimkolwiek instrumencie) może wspólnie tworzyć improwizowaną muzykę elektroniczną. Niektóre Jamboxy tworzone są od zera, jednak większość tego typu projektów składana jest z różnych gotowych urządzeń. Jako iż kontrolery z serii Launchpad oferują bardzo dobry stosunek ceny do ilości przycisków, często znajdują one zastosowanie w takich konstrukcjach. Najprostszymi przykładami są Launchbox i ReMatrix – dwa bardzo zbliżone do siebie Jamboxy, w których Launchpad pełni rolę centralnego punktu, otoczonego innymi kontrolerami.
Nieco mniej konwencjonalne podejście do kwestii wykorzystania Launchpada w Jamboxach zaprezentował natomiast Mark Towers, twórca dwóch nietuzinkowych Jamboxów wykorzystujących Launchpada. Pierwszy z nich zamyka cztery egzemplarze modelu Mini w obudowach imitujących stare automaty do gier. Każdy z nich steruje jedną ścieżką w eksperymentalnym sekwencerze firmy Isotonik Studios o nazwie Asteroids, inspirowanym klasyczną grą o tym samym tytule. Dotknięcie jednego z padów na siatce powoduje umieszczenie na niej „asteroidu”, który porusza się według z góry określonych reguł (kierunek i szybkość ruchu wybiera się za pomocą przycisków funkcyjnych). Gdy dwa „asteroidy” zderzą się ze sobą, wysyłają odpowiedni komunikat MIDI, zależny od miejsca w którym nastąpiło zderzenie (dokładniejsze wyjaśnienie działania sekwencera Asteroids znajdziecie tutaj).
Drugi projekt tego samego autora inspirowany jest natomiast grą Bomberman. Do jego stworzenia wykorzystano Launchpada Pro, zamkniętego w obudowie pokrytej przyciemnioną szybą (dzięki czemu widoczne są tylko podświetlone pady), oraz cztery kontrolery zapożyczone z 8-bitowej konsoli NES. Za ich pomocą cztery osoby mogą sterować kolorowymi punktami wyświetlanymi na „ekranie”, oraz umieszczać na planszy „bomby”, czyli nieruchome świecące punkty, stanowiące pułapkę na innych „graczy”. Gdy dwa punkty zderzą się ze sobą wysyłany zostaje odpowiedni komunikat MIDI.
Launchpad jako konsola do gier
Mark Towers nie jest jednak jedyną osobą, która podczas eksperymentowania z Launchpadem czerpała inspirację z gier wideo. Wprost przeciwnie – w internecie można znaleźć zaskakująco dużo gier napisanych z myślą o różnych modelach Launchpada. Świetnym przykładem jest kultowy Snake, przeniesiony na Launchpada Pro przez Marka Zielińskiego.
Równie ciekawie prezentuje się projekt Samuela Hunta, który wykorzystał cztery Launchpady Mini do stworzenia całkiem rozbudowanej wersji gry Tetris (więcej szczegółów technicznych na temat tego projektu znajdziecie na blogu jego autora).
Kyle Neath postanowił zaś przekształcić Launchpada w Simon – kultową elektroniczną zabawkę z lat osiemdziesiątych (dokumentacja projektu dostępna jest na platformie GitHub).
Meneer Michiels to programista, mający na swoim koncie kilka naprawdę ciekawych gier i aplikacji napisanych z myślą o pierwszej generacji Launchpada. Poniżej znajdziecie dwie z nich: rytmiczne Launchpad Hero i zręcznościowe Avoid The Walls (więcej stworzonych przez niego gier znajdziecie na jego kanale w serwisie Youtube).