NAMM 2020: MPC One – kompaktowe wcielenie popularnej stacji roboczej

MPC to prawdopodobnie jedna z najpopularniejszych na świecie serii autonomicznych stacji roboczych dla producentów muzycznych, ciesząca się wręcz kultowym statusem zwłaszcza wśród miłośników szeroko pojętej kultury hip-hopowej. Podczas tegorocznej edycji targów NAMM firma Akai Professional zaprezentowała jej nowe, kompaktowe wcielenie – MPC One.

MPC One to jeden z najmniejszych wypuszczonych dotychczas modeli MPC (jedyny mniejszy, który przychodzi mi do głowy, to MPC 500). Przy wymiarach 272 x 272 x 53 i wadze 2,1 kg jest on niemal o połowę mniejszy od wprowadzonego na rynek dwa lata temu modelu MPC Live, jednak mimo to oferuje dość zbliżony zestaw funkcji (warto jednak zauważyć, że nie znajdziemy tu opcji zasilania bateryjnego, przez co MPC One mimo mniejszych wymiarów jest w gruncie rzeczy mniej mobilne od wersji Live). Na górnym panelu urządzenia oprócz charakterystycznych dla tej serii szesnastu padów czułych na siłę uderzenia znajdziemy też siedmiocalowy wyświetlacz dotykowy, cztery potencjometry obrotowe, duży enkoder oraz zestaw przycisków funkcyjnych.

W pamięci urządzenia zainstalowane jest to samo oprogramowanie co w modelach MPC Live i MPC X, dzięki któremu MPC One stanowi w pełni autonomiczną stację roboczą do produkcji muzyki. Urządzenie to można jednak również podłączyć do komputera, wykorzystując je jako kontroler do sterowania dołączonym do zestawu programem DAW MPC Software (a znając życie któraś z przyszłych aktualizacji firmware’u przyniesie ze sobą także wsparcie dla Ableton Live). Na wyposażeniu MPC One znajdziemy też wbudowane interfejsy audio, MIDI i CV/Gate oraz złącza USB i Ethernet, co umożliwia podłączenie różnych dodatkowych instrumentów, narzędzi i akcesoriów.

Więcej informacji na temat MPC One znajdziecie na oficjalnej stronie internetowej firmy Akai Professional. Niestety, producent nie ujawnił jeszcze ceny i przewidywanej daty premiery tego modelu.