Superbooth to odbywające się co roku w Berlinie targi muzyczne, skupiające wokół siebie przede wszystkim producentów sprzętowych syntezatorów. Tegoroczna edycja była największa z wszystkich dotychczasowych, przyciągając do siebie ponad 7500 odwiedzających. W poniższym artykule znajdziecie krótki, subiektywny przegląd najciekawszych instrumentów zaprezentowanych podczas Superbooth 2019.
KORG Nu:Tekt NTS-1
Mimo iż firma Korg zaprezentowała na tegorocznej edycji targów Superbooth dwa nowe, w pełni skończone i gotowe do wprowadzenia na rynek syntezatory – Volca Nubass i Minilogue XD Module – to jednak żaden z nich nie wzbudził wokół siebie tyle zamieszania, co pokazywany niejako obok nich prototyp niewielkiego, z pozoru zabawkowego instrumentu o nazwie Nu:Tekt NTS-1. Mimo iż model ten na pierwszy rzut oka wygląda jak kolejny prosty, kompaktowy syntezator w stylu Monotrona, to jednak skrywa on w sobie potencjał by stać się jednym z najbardziej wszechstronnych instrumentów w swojej „kategorii wagowej”. Wszystko za sprawą kompatybilności z narzędziami deweloperskimi stworzonymi na potrzeby syntezatorów Prologue i Minilogue, dzięki której użytkownicy NTS-1 będą mogli wzbogacać ten instrument o dodatkowe oscylatory i efekty, stworzone samodzielnie lub pobrane/kupione od innych, zwiększając tym samym jego możliwości i dostosowując je do swoich potrzeb i preferencji. Jeśli dodamy do tego fakt, iż NTS-1 będzie sprzedawany w postaci zestawu do samodzielnego montażu (co z pewnością znajdzie swoje odzwierciedlenie w cenie), może okazać się, że będzie to jedna z najciekawszych budżetowych propozycji dla osób lubiących wszelkiej maści syntezatorowe eksperymenty.
Więcej informacji na temat syntezatora KORG Nu:Tekt NTS-1 znajdziecie w tym artykule.
UDO Audio Super 6
Super 6 to rozbudowany polifoniczny syntezator analogowo-cyfrowy, reklamowany przez producenta jako instrument binauralny. Warto jednak mieć na uwadze, że jego twórcy używają tego terminu w nieco inny sposób, niż większość szeroko pojętej branży audio. Binauralność Super 6 polega bowiem na tym, iż każdy grany dźwięk tak naprawdę składa się z dwóch częściowo niezależnych od siebie dźwięków z oddzielnymi torami syntezy, przypisanych do lewego i prawego kanału. Wprowadzając niewielkie różnice w parametrach ich brzmienia można więc uzyskać różnego rodzaju przestrzenne efekty, dość znacznie różniące się od tego, co oferuje pod tym względem większość popularnych syntezatorów. Tryb ten będzie oczywiście opcjonalny, a po jego wyłączeniu Super 6 będzie mógł funkcjonować jako „zwykły” dwunastogłosowy syntezator polifoniczny.
Więcej informacji na temat syntezatora Super 6 pojawi się już niedługo na oficjalnej stronie firmy UDO Audio.
SOMA laboratory Pulsar-23
W czerwcu ubiegłego roku Vlad Kreimer z SOMA laboratory opublikował w sieci nagranie prezentujące pierwszy, bardzo siermiężny prototyp automatu perkusyjnego Pulsar-23, które spotkało się z niezwykle pozytywnym odbiorem ze strony internautów. Wiele osób okrzyknęło nawet ten projekt mianem jednego z najciekawszych i najbardziej innowacyjnych automatów perkusyjnych ostatnich lat. Zaprezentowana podczas tegorocznych targów Superbooth niemal finalna wersja tego urządzenia również wzbudziła wokół siebie wiele pozytywnego zamieszania. Pulsar-23 to bardzo rozbudowany semi-modularny analogowy automat perkusyjny, oferujący użytkownikowi szerokie pole do eksperymentów nie tylko z brzmieniem poszczególnych elementów zestawu, ale też sposobami w jaki układamy, modyfikujemy i generujemy rytmy.
Więcej informacji na temat automatu Pulsar-23 znajdziecie na oficjalnej stronie firmy SOMA Laboratory.
Gamechanger Audio MOTOR
Motor łotweskiej firmy Gamechanger Audio to bez wątpienia jeden z najmniej konwencjonalnych syntezatorów zaprezentowanych podczas tegorocznej edycji targów Superbooth. Jest to instrument elektro-mechaniczny, w którym zamiast tradycyjnych oscylatorów wykorzystano osiem silników elektrycznych. Syntezator ten oferuje dwie metody generowania podstawowego dźwięku, który następnie może być modyfikowany przez kolejne elementy toru syntezy. Pierwsza z nich wykorzystuje przetworniki (podobne do tych znanych z gitar elektrycznych) do przechwytywania zmian w polu magnetycznym generowanych przez pracę silników, a następnie przekształcania ich w sygnały audio. Druga wykorzystuje dyski optyczne umieszczone na każdym silniku, na których zapisano graficzną reprezentację przebiegu różnych rodzajów fal, które następnie są odczytywane przez czujniki podczerwieni. Projekt Motor znajduje się obecnie na etapie zbiórki funduszy na platformie finansowania społecznościowego Indiegogo, a jego twórcom udało się już zebrać kilkukrotnie więcej, niż potrzeba na rozpoczęcie produkcji.
Więcej informacji na temat syntezatora Motor znajdziecie na oficjalnej stronie projektu w serwisie Indiegogo.
Silhouette
Silhouette to kolejny bardzo nietypowy syntezator, inspirowany techniką wizualnego zapisu dźwięku wykorzystywaną w starych taśmach filmowych, której korzenie sięgają lat 20 ubiegłego wieku. Instrument ten generuje dźwięk w oparciu o obrazy i filmy, które mogą być zapisywane w pamięci urządzenia bądź rejestrowane na bieżąco za pomocą wbudowanej kamery. Charakterystycznym elementem instrumentu są też dwa duże joysticki, za pomocą których możemy m.in. wybierać określone fragmenty obrazu, modyfikując w ten sposób brzmienie syntezatora.
Więcej informacji na temat syntezatora Silhouette znajdziecie na jego oficjalnej stronie internetowej.
Novation Summit
Po latach spędzonych na eksperymentowaniu z kompaktowymi narzędziami do tworzenia muzyki (które przyniosły nam tak popularne serie produktów jak Launchpad i Circuit) firma Novation zdecydowała się ostatnio powrócić do produkcji sprzętu „dużego kalibru”. Jej najnowszy instrument – Summit – to, z technicznego punktu widzenia, nic innego jak dwa egzemplarze syntezatora Peak zamknięte w jednej obudowie, wyposażone dodatkowo we własną klawiaturę (dokładnie taką samą jak w kontrolerach SL MK3). Mamy tu więc do czynienia z rozbudowanym, szesnastogłosowym syntezatorem cyfrowo-analogowym, oferującym trzy różne metody generowania dźwięku: syntezę subtraktywną, tablicową i FM.
Więcej informacji na temat syntezatora Summit znajdziecie na jego oficjalnej stronie internetowej oraz w tym artykule.