MPE zostało częścią standardu MIDI

MPE to rozwiązanie wykorzystywane przez kontrolery, wirtualne instrumenty i programy muzyczne, pozwalające użytkownikowi sterować parametrami każdego dźwięku z osobna. Do niedawna jego specyfikacja były dość umowna i opierała się na luźnym porozumieniu kilku firm zajmujących się tworzeniem tego typu urządzeń i programów. Stowarzyszenie MIDI Manufacturers Association ogłosiło dziś jednak, że MPE stało się oficjalnie częścią standardu MIDI.

Podstawą działania standardu MPE jest przypisywanie każdego komunikatu Note On do oddzielnego kanału MIDI, dzięki czemu możliwe jest modyfikowanie parametrów pojedynczego dźwięku bez wpływu na pozostałe. Mimo iż urządzenia i programy korzystające z tego typu rozwiązań są dostępne na rynku już od jakiegoś czasu, to jednak firmy zajmujące się ich produkcją dopiero niedawno zaczęły współpracować ze sobą w celu stworzenia standardu, dzięki któremu ich produkty mogłyby łatwiej ze sobą współpracować. Największą rolę w powstaniu i popularyzacji standardu MPE odegrały firmy Roger Linn Design oraz ROLI. Do pozostałych firm wykorzystujących go w swoich produktach należą m.in. Haken Audio, Bitwig i Apple. Można mieć jednak nadzieję, że oficjalne wchłonięcie MPE przez MIDI przyczyni się do zwiększenia popularności tego rozwiązania, dzięki czemu w niedalekiej przyszłości na rynku pojawi się więcej wykorzystujących je produktów. Według zapowiedzi MIDI Manufacturers Association, oficjalna specyfikacja techniczna standardu MPE zostanie opublikowana w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Efektem ubocznym wchłonięcia MPE przez MIDI jest nowe rozwinięcie tego skrótu, który od teraz oznacza oficjalnie MIDI Polyphonic Expression. Początkowo jego rozwinięciem było Multidimensional Polyphonic Expression (a jeszcze wcześniej standard ten miał nazywać się PMC – Polyphonic Multidimensional Control).