Gitara to instrument który podczas gry zajmuje nam obie ręce, dlatego też znaczna większość efektów i narzędzi dla gitarzystów projektowana jest z myślą o obsłudze za pomocą nóg. Ostatnio widać jednak dość wyraźnie, że młodsze pokolenia „szarpidrutów” coraz usilniej starają się wyrwać z tego schematu, poszukując nowych, alternatywnych rozwiązań.
W ciągu ostatnich miesięcy wyraźnie wzrosło zainteresowanie nowoczesnymi kontrolerami dla gitarzystów, montowanymi na korpusach instrumentów i obsługiwanymi za pomocą dłoni, takimi jak Guitar Wing czy ACPAD. Zanim jednak na rynku pojawiły się pierwsze masowo produkowane konstrukcje tego typu pionierzy gitarowego kontroleryzmu musieli wykazać się zdolnościami godnymi Adama Słodowego i samodzielnie „dozbroić” swoje instrumenty w nowe, nietypowe funkcje. W poniższym artykule postaram się przybliżyć wam szóstkę gitarzystów, którzy postanowili samodzielnie przekształcić swoje gitary w nietypowe kontrolery MIDI.
Moldover
Mimo iż Matt Moldover nazywany jest często ojcem chrzestnym kontroleryzmu, to jednak jednym z jego głównych instrumentów nadal pozostaje gitara elektryczna. Nie dziwi więc fakt, iż w pewnym momencie postanowił on połączyć ze sobą oba światy, czego efektem jest Robocaster – unikatowa gitara stworzona przy współpracy z firmą Visionary Instruments. Doświadczenie zdobyte podczas projektowania tego instrumentu wykorzystał on potem pomagając firmie Livid Instruments w pracach nad kontrolerem Guitar Wing. Więcej informacji na temat historii powstania obu urządzeń znajdziecie tutaj.
thebishopgame
Igor Stolarsky, znany szerszej publiczności jako thebishopgame, zaistniał w świadomości słuchaczy dzięki utworowi „Good Morning, Sinners”, do którego wykonania wykorzystał on między innymi przystawkę Fishman TriplePlay, oprogramowanie Ableton Live i kontroler Guitar Wing (więcej informacji na temat wspomnianego setupu znajdziecie tutaj). Zanim jednak Igor zaopatrzył się we wspomniane urządzenia korzystał on z samodzielnie przerobionego Les Paula, nazwanego roboczo Guitarduino – z racji na wykorzystanie platformy Arduino, która pełniła rolę „mózgu” całej konstrukcji. Niestety, w chwili obecnej wszystko wskazuje na to, że thebishopgame ostatecznie porzucił ten projekt (ostatnie wieści dotyczące Guitarduino pojawiły się w sieci dwa lata temu), a szkoda bo prezentował się on naprawdę obiecująco.
Pensen Paletti
Bumm-Guitar, czyli instrument na którym gra Pensen Paletti, nie jest konstrukcją nawet w połowie tak skomplikowaną jak większość pozostałych projektów z tej listy (chociaż brak ogólnodostępnych informacji dotyczących szczegółów technicznych nadaje jej nieco aury tajemniczości), co jednak nie przeszkodziło jego twórcy stać się dzięki niej kolejną internetową sensacją. Kluczową rolę odegrała tu tym razem sama postać gitarzysty, który przekonał do siebie publikę nie tylko niebanalnymi umiejętnościami technicznymi, ale też czystą, niczym nie zmąconą radością gry wprost promieniującą z wszystkich jego nagrań.
Robin Sukroso
Mimo iż Robin Sukroso działa na scenie już od dłuższego czasu, to naprawdę głośno zrobiło się o nim dopiero niedawno za sprawą projektu ACPAD – niezwykle cienkiego kontrolera MIDI przystosowanego do montażu na pudle rezonansowym gitary akustycznej. Nie wolno jednak zapominać o tym, że zanim Sukroso zaprezentował światu wspomniane urządzenie spędził kilka lat na eksperymentowaniu z różnymi sposobami na wzbogacenie swoich instrumentów o nowe funkcję. Jedną ze stworzonych przez niego hybryd gitary i kontrolera MIDI możecie zobaczyć w akcji na powyższym nagraniu.
ZedEppelin
Instrument z którego korzysta ZedEppelin wygląda na pierwszy rzut oka jak zwykła gitara akustyczna do której przyczepiono kontroler Launchpad, jednak w rzeczywistości sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Gitara ta została zaprojektowana przy współpracy australijskiego lutnika Iana Noyce, który wyposażył ją w powiększone pudło rezonansowe, mieszczące w sobie nie tylko wspomniany kontroler, ale też inne elementy elektroniczne, wśród których kluczową rolę odgrywają specjalne przetworniki zamieniające dźwięki strun na odpowiadające im komunikaty MIDI. Wszystko to razem daje naprawdę ciekawą, unikalną elektroniczno-akustyczną mieszankę, dzięki której ZedEppelin wyróżnia się na tle swoich kolegów po fachu.
Mukatu
Na koniec pomysł genialny w swojej prostocie. Artysta tworzący pod pseudonimem Mukatu w odróżnieniu od pozostałych gitarzystów z powyższej listy nie chciał marnować czasu na majsterkowanie, dlatego też po prostu nabył w sklepie niewielkich rozmiarów kontroler Korg Nanopad oraz kieszonkowy syntezator Kaossilator, a następnie przykleił je do korpusu gitary. Całość uzupełnił pierścieniem Hot Hand – nietypowym kontrolerem umożliwiającym zmienianie np. parametrów efektów za pomocą ruchów dłoni. Mimo iż cała konstrukcja wygląda na pierwszy rzut oka dość dziwacznie to jednak nie da się ukryć, że całkiem nieźle spełnia swoją rolę.