Muszę przyznać, że jakimś cudem zapomniałem kompletnie o tym kontrolerze, na temat którego pierwsze wzmianki pojawiły się już w maju zeszłego roku. Dziwne, bo koncepcja połączenia układu kontrolek z klasycznego dwukanałowego miksera z dużą ilością padów przemawia do mnie mocniej niż większość z „nowatorskich” projektów ostatnich miesięcy. Bo tym właśnie jest Tweaker: niezwykle wszechstronnym połączeniem tradycji z nowoczesnymi standardami. O jego „elastycznym” charakterze świadczy chociażby fakt, że oprócz dołączonego oprogramowania Traktor LE 2 w zestawie znajdziemy również gotowe mapowania MIDI dla Traktor Pro i Serato Scratch live oraz, co najważniejsze, Remote Script dla Ableton Live. Dodatkowo, dzięki wbudowanym tradycyjnym 5 pinowym wejściom i wyjściom MIDI może on służyć jako interface USB.
Przyjrzyjmy się więc dokładniej co oferuje nowy kontroler firmy Electrix. Na samej górze znajdziemy pięć przycisków służących do nawigacji, duży enkoder/przycisk oraz dwa mniejsze potencjometry. Pod nimi znajdziemy zestaw 8 dużych padów czułych na siłę nacisku i 32 mniejszych padów o różnokolorowym podświetleniu. Na samym dole kontrolera umieszczono crossfader. Po obu bokach znajduje się zestaw trzech enkoderów otoczonych pierścieniami LED, trzech przycisków i fadera. Takie ułożenie wszystkich kontrolek czyni Tweaker intuicyjnym zarówno dla ludzi zajmujących się tradycyjnym miksowaniem jak i tych którzy grają Live-Act’y.
Mapowania proponowane przez producenta wydają się bardzo sensowne. W programach DJ’skich, jak zresztą łatwo było się domyślić, lewa i prawa strona kontrolują kanały naszego wirtualnego miksera (chociaż mogą też zostać użyte jako pitch fadery) a górna część odpowiada za przeglądanie biblioteki i wybór piosenek. Ciekawostką są natomiast duże pady, które wykorzystują siłę nacisku do kontroli efektów (np. im mocniej naciskamy tym bardziej zwiększamy parametr „wet” naszego efektu). Siatka 32 mniejszych padów służy do kontroli Hot Cue, włączania i wyłączania efektów, automatycznej synchronizacji utworów (producenci sami przyznają, że stawiają na przycisk sync. ze względu na „performerski” charakter kontrolera) i innych podobnych funkcji.
Jeśli zaś będziemy chcieli wykorzystać Tweaker do kontroli programu Ableton Live sytuacja wygląda… w gruncie rzeczy równie prosto. Siatka 32 mniejszych padów służy do kontroli klipów w sesji Live. Znajdujący się nad nimi zestaw ośmiu większych padów kontroluje Drum Rack, z możliwością transpozycji dla korzystania z więcej niż ośmiu dźwięków. Duży enkoder znajdujący się na górze urządzenia służy do nawigacji między kanałami, a znajdujące się obok niego przyciski pozwalają na poruszanie się pomiędzy klipami naszej sesji. Kontrolki znajdujące się po bokach w domyśle służą do kontroli kanałów miksera i nałożonych na nie equalizerów. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by całkowicie przerobić ten schemat.
Do zestawu dołączono również dość rozbudowany edytor, który pozwala na zmiane rodzaju komunikatów wysyłanych przez poszczególne pady, czy dostosowanie poziomu czułości padów na nacisk. Ciekawym uzupełnieniem całości są również dokręcane nóżki, pozwalające na zrównanie kontrolera z tradycyjnymi elementami setup’u DJ’skiego. Całośc kosztuje 399 dolarów i jest dostępna do kupienia na stronie producenta. Więcej informacji na stronie : http://www.electrixpro.com/tweaker.php